پیام خود را بنویسید

«مهلت ارسال مقالات تا ۵ آذرماه ۱۴۰۰ تمدید شد»  تا ۲۰ آذر تمدید شد!

طرح و ساختار اجرایی همایش

 | تاریخ ارسال: 1400/5/11 | 
کشور عزیز ما ایران تجلی‌گاه نعمتهای بیشمار الهی می‌باشد و یکی از این نعمت های بزرگ، قرارگرفتن کشور ایران در یک موقعیت جغرافیایی استراتژیک و داشتن حدود ۳۰۰۰ کیلومتر مرز آبی در شمال و جنوب کشور با منابع غنی نفت و گاز، آبزیان بیشمار و جایگاه ممتاز حمل و نقل بین‌المللی، خصوصاً مسیرهای حساس انتقال نفت و گاز و مجاورت با بنادر مهم و پر رفت و آمد بوده و این منابع عظیم و پتانسیل‌های موجود می‌تواند در تولید ناخالص ملی و درآمدهای کشور تأثیر بسزایی داشته و زمینه‌های فعالیت و موفقیت‌های بزرگی را برای یک صنعت عظیم دریایی که متضمن اشتغالزایی، محرومیت‌زدایی، رشد اقتصادی، ارتقاء بهره‌وری و فن‌آوری باشد فراهم آورده است. 

بخش صنایع دریایی کشور مشتمل بر امور حمل و نقل دریایی، بنادر و اسکله‌ها، صنایع ساخت و تعمیرکشتی، پروژه‌های سکوسازی، صیادی و ... می‌باشد. صنعت کشتی سازی قادر است بیش از ۲۵۰ گروه صنعتی و خدماتی جانبی را بطور کاملاً کیفی فعال نماید. بازار سالیانه ساخت و تعمیر شناورها و سازه‌های دریایی در مجموع تقریباً بالغ بر ۲ میلیارد دلار بوده و حجم تقریبی پروژه‌های دریایی برای ده سال آینده ۴۰ میلیارد دلار و فرصت شغلی برای ۸۰۰ هزار نفر در سال برآورد می‌شود. در مقوله حمل و نقل دریایی می‌توان به جایگاه مهم شرکتهای کشتیرانی در بخش حمل نفت و گاز، حمل بار و مسافر و حدود ۹۰ درصد صادرات و واردات غیرنفتی کشور که از طریق دریا صورت می‌گیرد و درآمد ارزی چشمگیری نصیب کشور می‌شود اشاره نمود. همچنین موقعیت حساس سیاسی، اقتصادی خلیج فارس و دریای خزر بر این مهم افزوده و لازمست برنامه های جامعی در خصوص توسعه صنایع دریایی کشور در بخش دفاعی و غیردفاعی نیز تدوین گردد..
صنعت دریایی جایگاه مهم و استراتژیکی در اقتصاد و امنیت کشور داشته و در سالهای اخیر بر اهمیت آن افزوده شده است. متأسفانه بخاطر مسائل و مشکلات مطرح در اینگونه صنایع، و عدم شناخت بسیاری از مسئولین از مزیت‌های این صنعت مهم آنطوری که باید و شاید تاکنون  بهره برداری مناسب و کافی از آنها صورت نگرفته است.
طی سالهای اخیر اهمیت اقتصادی و امنیتی دریاها و صنایع دریایی کشور بیش از پیش محسوس گردیده است و خیلی از مراکز اجرایی کشور رویکرود مثبتی به این صنعت مهم  داشته‌اند. با مقایسه فعلی وضعیت صنایع دریایی با قبل از سال ۷۸ می‌توان نگاهی امیدوارانه‌تر به آینده داشت و تا رسیدن به اهداف نهایی سعی و تلاش فراوان نمود. قبل از سال ۷۸ ساخت کشتی و سازه های دریایی در کشور غیر ممکن می‌نمود، موضوع ایجاد هماهنگی بین ارگانهای مختلف در زمینه صنایع دریایی از سال ۶۰ مسکوت مانده بود و کارخانه‌های کشتی ‌سازی بندرعباس, آبادان و بوشهر تقریباً در حال تعطیلی به سر می‌بردند.
حدود یک میلیارد دلار امکانات و تجهیزات کارخانجات دریایی بدون استفاده مانده بود، کل پروژه های دریایی در حال اجرا حدود ۱۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شد اکثر فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی کشتی‌سازی و مهندسی دریا بیکار بوده و نمی‌توانستند شغل مناسبی بیابند، بخش اعظم قراردادهای پارس جنوبی و دیگر پروژه‌های نفتی در خلیج‌فارس در اختیار خارجیان قرار داشت و این امر ارز قابل توجهی را نصیب کشورهای خارجی می‌کرد، اطلاعات موجود از بخشهای مختلف صنایع دریایی, آمار و ارقام مرتبط با ناوگان دریایی کشور بسیار اندک و غیرقابل اعتماد بودند. 
با توجه به مطالب فوق انجمن مهندسی دریایی ایران از سال ۱۳۷۷ با همت و تلاش جمعی از دلسوزان این صنعت، اساتید دانشگاهی، متخصصان و کارشناسان جهت ارتقاء، توسعه و گسترش این صنعت استراتژیک تأسیس و شروع به فعالیت نموده است. انجمن مهندسی دریایی از بدو تأسیس و با توجه به رسالت و وظیفه‌ای که بر عهده داشت بر خود ضروری می‌دانست جهت آشنایی هرچه بهتر مسئولین اجرایی کشور با این صنعت فراموش شده و شناسایی مشکلات و مسائل با حضور کلیه ارگانهای دولتی و غیر دولتی در جهت حل آنها کوشش نماید. در این خصوص و به تشخیص خیلی از کارشناسان برگزاری همایش‌هایی تحت عنوان همایش صنایع دریایی می‌توانست محلی مناسبی برای طرح مسائل و تدوین روشهای ارتقاء و توسعه این صنعت باشد. بر این اساس این انجمن شروع به برگزاری همایش‌های صنایع دریایی نمود و برگزاری اولین همایش درسال ۷۸ با حمایت سازمان برنامه و بودجه، دفتر مطالعات علمی و صنعتی ریاست جمهوری با استقبال خوبی از طرف مسئولین وقت همچون ریاست سازمان برنامه و بودجه، معاونین وزرای دفاع، صنایع و معادن، راه و ترابری، فرماندهان نیروی دریایی سپاه و ارتش و مدیران ارشد دریایی قرار گرفت و با تشکیل هیأت رئیسه همایش، هدایت و برنامه‌ریزی برای برگزاری هرچه‌ باشکوه‌تر این همایش را بعهده گرفتند. از آن تاریخ تاکنون ۲۱ همایش را در تهران، بندرعباس، بوشهر، جزیره کیش، جزیره قشم، استان مازندران، استان خوزستان و استان گیلان برگزار گردیده است و به اذعان خیلی از متخصصان، کارشناسان و حتی برخی از مسئولین و مدیران، این همایش‌ها نتایج نسبتاً قابل قبولی داشته و تعامل و همکاری خوبی در بخش‌های مختلف اجرایی جهت حل مسائل و مشکلات بوجود آمده است.

با توجه به تصویب لایحه حمایت از توسعه صنایع دریایی بعد از سالها تلاش و پیگیری در مرداد ماه سال ۸۶ و بسیاری از پتانسیلهای مورد نیاز توسعه و پیشرفت صنایع دریایی در کشور مانند امکانات سخت‌افزاری و نیروهای تحصیل کرده که در حال حاضر مهیا می باشند، امید است با برگزاری ۲۱ سال مستمر همایش های صنایع دریایی، بیستمین و دومین همایش صنایع دریایی (مجازی) در ۲۰ بهمن ماه سالجاری تواند اجتماع کاملی از کلیه مدیران ارشد مرتبط با موضوع بوده و به اهداف و نتایج مورد انتظار دست یابد.

رسیدن به افق‌های دوردست و روشن، تلاش و همکاری خستگی‌ناپذیر همگان را طلب نموده و در نهایت ، "توسعه صنعت استراتژیک دریایی نه تنها همت و تلاش بلکه نیازمند عزم ملی و سیاستگذاری در سطوح بالای مملکتی است".

دفعات مشاهده: 191 بار   |   دفعات چاپ: 40 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

فراخوان همایش

انجمن مهندسی دریایی ایران

استعلام همایش

تاریخ های مهم

  • مهلت ارسال مقاله :  (تا ۲۰ آذر تمدید شد) (اطلاعات بیشتر)
  • اعلام نتایج : ۱ دی ماه
  • زمان ثبت نام : متعاقباً اعلام می گردد
  • تاریخ برگزاری : ۲۷  و ۲۸  بهمن ماه ۱۴۰۰ 

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 252 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 12 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 38921 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 687 بازدید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن مهندسی دریایی ایران می باشد.

© 2021 All Rights Reserved | 22nd Marine Industries Conference