طرح و ساختار اجرایی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۴/۲۶ | 

کشور عزیز ما ایران تجلی‌گاه نعمتهای بیشمار الهی می‌باشد و یکی از این نعمت های بزرگ، قرارگرفتن کشور ایران در یک موقعیت جغرافیایی استراتژیک و داشتن حدود ۳۰۰۰ کیلومتر مرز آبی در شمال و جنوب کشور با منابع غنی نفت و گاز، آبزیان بیشمار و جایگاه ممتاز حمل و نقل بین‌المللی، خصوصاً مسیرهای حساس انتقال نفت و گاز و مجاورت با بنادر مهم و پر رفت و آمد بوده و این منابع عظیم و پتانسیل‌های موجود می‌تواند در تولید ناخالص ملی و درآمدهای کشور تأثیر بسزایی داشته و زمینه‌های فعالیت و موفقیت‌های بزرگی را برای یک صنعت عظیم دریایی که متضمن اشتغالزایی، محرومیت‌زدایی، رشد اقتصادی، ارتقاء بهره‌وری و فن‌آوری باشد فراهم آورده است. 

بخش صنایع دریایی کشور مشتمل بر امور حمل و نقل دریایی، بنادر و اسکله‌ها، صنایع ساخت و تعمیرکشتی، پروژه‌های سکوسازی، صیادی و ... می‌باشد. صنعت کشتی سازی قادر است بیش از ۲۵۰ گروه صنعتی و خدماتی جانبی را بطور کاملاً کیفی فعال نماید. بازار سالیانه ساخت و تعمیر شناورها و سازه‌های دریایی در مجموع تقریباً بالغ بر ۲ میلیارد دلار بوده و حجم تقریبی پروژه‌های دریایی برای ده سال آینده ۴۰ میلیارد دلار و فرصت شغلی برای ۸۰۰ هزار نفر در سال برآورد می‌شود. در مقوله حمل و نقل دریایی می‌توان به جایگاه مهم شرکتهای کشتیرانی در بخش حمل نفت و گاز، حمل بار و مسافر و حدود ۹۰ درصد صادرات و واردات غیرنفتی کشور که از طریق دریا صورت می‌گیرد و درآمد ارزی چشمگیری نصیب کشور می‌شود اشاره نمود. همچنین موقعیت حساس سیاسی، اقتصادی خلیج فارس و دریای خزر بر این مهم افزوده و لازمست برنامه های جامعی در خصوص توسعه صنایع دریایی کشور در بخش دفاعی و غیردفاعی نیز تدوین گردد..
صنعت دریایی جایگاه مهم و استراتژیکی در اقتصاد و امنیت کشور داشته و در سالهای اخیر بر اهمیت آن افزوده شده است. متأسفانه بخاطر مسائل و مشکلات مطرح در اینگونه صنایع، و عدم شناخت بسیاری از مسئولین از مزیت‌های این صنعت مهم آنطوری که باید و شاید تاکنون  بهره برداری مناسب و کافی از آنها صورت نگرفته است.
طی سالهای اخیر اهمیت اقتصادی و امنیتی دریاها و صنایع دریایی کشور بیش از پیش محسوس گردیده است و خیلی از مراکز اجرایی کشور رویکرود مثبتی به این صنعت مهم  داشته‌اند. با مقایسه فعلی وضعیت صنایع دریایی با قبل از سال ۷۸ می‌توان نگاهی امیدوارانه‌تر به آینده داشت و تا رسیدن به اهداف نهایی سعی و تلاش فراوان نمود. قبل از سال ۷۸ ساخت کشتی و سازه های دریایی در کشور غیر ممکن می‌نمود، موضوع ایجاد هماهنگی بین ارگانهای مختلف در زمینه صنایع دریایی از سال ۶۰ مسکوت مانده بود و کارخانه‌های کشتی ‌سازی بندرعباس, آبادان و بوشهر تقریباً در حال تعطیلی به سر می‌بردند.
حدود یک میلیارد دلار امکانات و تجهیزات کارخانجات دریایی بدون استفاده مانده بود، کل پروژه های دریایی در حال اجرا حدود ۱۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شد اکثر فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی کشتی‌سازی و مهندسی دریا بیکار بوده و نمی‌توانستند شغل مناسبی بیابند، بخش اعظم قراردادهای پارس جنوبی و دیگر پروژه‌های نفتی در خلیج‌فارس در اختیار خارجیان قرار داشت و این امر ارز قابل توجهی را نصیب کشورهای خارجی می‌کرد، اطلاعات موجود از بخشهای مختلف صنایع دریایی, آمار و ارقام مرتبط با ناوگان دریایی کشور بسیار اندک و غیرقابل اعتماد بودند. 
با توجه به مطالب فوق انجمن مهندسی دریایی ایران از سال ۱۳۷۷ با همت و تلاش جمعی از دلسوزان این صنعت، اساتید دانشگاهی، متخصصان و کارشناسان جهت ارتقاء، توسعه و گسترش این صنعت استراتژیک تأسیس و شروع به فعالیت نموده است. انجمن مهندسی دریایی از بدو تأسیس و با توجه به رسالت و وظیفه‌ای که بر عهده داشت بر خود ضروری می‌دانست جهت آشنایی هرچه بهتر مسئولین اجرایی کشور با این صنعت فراموش شده و شناسایی مشکلات و مسائل با حضور کلیه ارگانهای دولتی و غیر دولتی در جهت حل آنها کوشش نماید. در این خصوص و به تشخیص خیلی از کارشناسان برگزاری همایش‌هایی تحت عنوان همایش صنایع دریایی می‌توانست محلی مناسبی برای طرح مسائل و تدوین روشهای ارتقاء و توسعه این صنعت باشد. بر این اساس این انجمن شروع به برگزاری همایش‌های صنایع دریایی نمود و برگزاری اولین همایش درسال ۷۸ با حمایت سازمان برنامه و بودجه، دفتر مطالعات علمی و صنعتی ریاست جمهوری با استقبال خوبی از طرف مسئولین وقت همچون ریاست سازمان برنامه و بودجه، معاونین وزرای دفاع، صنایع و معادن، راه و ترابری، فرماندهان نیروی دریایی سپاه و ارتش و مدیران ارشد دریایی قرار گرفت و با تشکیل هیأت رئیسه همایش، هدایت و برنامه‌ریزی برای برگزاری هرچه‌ باشکوه‌تر این همایش را بعهده گرفتند. از آن تاریخ تاکنون ۱۸ همایش را در تهران، بندرعباس، بوشهر، جزیره کیش، استان مازندران، استان خوزستان و استان گیلان برگزار گردیده است و به اذعان خیلی از متخصصان، کارشناسان و حتی برخی از مسئولین و مدیران، این همایش‌ها نتایج نسبتاً قابل قبولی داشته و تعامل و همکاری خوبی در بخش‌های مختلف اجرایی جهت حل مسائل و مشکلات بوجود آمده است.

با توجه به تصویب لایحه حمایت از توسعه صنایع دریایی بعد از سالها تلاش و پیگیری در مرداد ماه سال ۸۶ و بسیاری از پتانسیلهای مورد نیاز توسعه و پیشرفت صنایع دریایی در کشور مانند امکانات سخت‌افزاری و نیروهای تحصیل کرده که در حال حاضر مهیا می باشند، امید است با برگزاری ۱۸ سال مستمر همایش های صنایع دریایی، نوزدهمین همایش صنایع دریایی در آذر ماه سال ۱۳۹۶ بتواند اجتماع کاملی از کلیه مدیران ارشد مرتبط با موضوع بوده و به اهداف و نتایج مورد انتظار دست یابد.

رسیدن به افق‌های دوردست و روشن، تلاش و همکاری خستگی‌ناپذیر همگان را طلب نموده و در نهایت ، "توسعه صنعت استراتژیک دریایی نه تنها همت و تلاش بلکه نیازمند عزم ملی و سیاستگذاری در سطوح بالای مملکتی است".


دفعات مشاهده: 837 بار   |   دفعات چاپ: 39 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

برگزار کننده


 انجمن مهندسی دریایی ایران

تاریخ های مهم

  • آخرین تمدید مهلت ارسال مقاله :  ۱۳۹۶/۷/۲۵
  • پایان زمان داوری : آبان ماه
  • مهلت زمان ثبت نام : ۳۰ آبان ماه
  • تاریخ برگزاری همایش : ۲۰ تا ۲۲ آذر
  • تاریخ برگزاری نمایشگاه: ۲۱ تا ۲۳ آذر

امکانات سامانه

  • امکان ثبت نام در همایش
  • امکان ارسال مقالات
    امکان مشاهده آنلاین وضعیت مقاله
  • اطلاع از آخرین اخبار واطلاعات همایش
  • امکان ثبت نام بازدیدهای علمی
  • امکان ثبت نام کارگاه های آموزشی

اشتراک در کانال تلگرام همایش

لطفاً نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه در کادر زیر وارد کنید.

آمار سایت

  • کل کاربران ثبت شده: 690 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • میهمانان در حال بازدید: 7 کاربر
  • تمام بازدید‌ها: 218630 بازدید
  • بازدید ۲۴ ساعت قبل: 843 بازدید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نوزدهمین همایش بین المللی صنایع دریایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | 19th International Marine Industries Conference

Designed & Developed by : Yektaweb